11 група Дистанційне навчання 2024-2025 н.р.

22.11.2024 Українська література
Урок 19
Тема програми : Титан духу і думки
Тема: Лірика збірки «З вершин і низин».
Загальне уявлення про композицію збірки. Творчість великих майстрів
Відродження; символ вічної жіночності, материнства, краси; суперечки про роль краси
і користі («Сікстинська мадонна»).
Теоретичний матеріал для опрацювання теми
1.Переглянути відео
«Лірика збірки «З вершин і низин».
https://www.youtube.com/watch?v=9nLQRkdEmGA&t=1s
Символ вічної жіночності, материнства, краси в сонеті І. Франка»
https://www.youtube.com/watch?v=Oq86Sj5VqNU&t=6s
2.Опрацювати матеріал підручника«
О.Борзенко , Українська література , 10 клас « , стор.74- 78
https://shkola.in.ua/1698-ukrainska-literatura-10-klas-borzenko-2018-stand.html
3.Виконати літературний диктант
1. З
скількох розділів складається зб. « З вершин та низин»?
2. До
якої збірки відносяться «Вільні сонети» та «Тюремні сонети»?
3. Яка
центральна проблема збірки « З вершин та низин
4. Яким
є ідеал людини для І.Франка?
5. Визначте
вид лірики поезії «Гімн» і хто поклав на музику?
6. Який
фонетичний засіб підсилює життєствердність цього твору?
7. Якою,
за Франком, є концепція людини у вірші?
8. Визначте
віршовий розмір твору «Гімн». Як він впливає на звучання вірша?
9. Яким
віршовим розміром пишуться сонети?
10. Якій
темі присвячена збірка «З вершин і низин»?
4. Дати
відповідь на питання:
-Що, на ваш погляд, спільне і що відмінне в зображенні мадонни,
її трактовці у Рафаеля і Франка?
- Що втілює (символізує) образ мадонни у творі І.
Франка?
Надіслати в особисті повідомлення до 20.00
20.11.2024 Українська мова
Урок 22
Тема: Мовленнєвий вчинок. Мовленнєва подія.
Теоретичний матеріал для опрацювання теми
Мова людини є точним показником її
людських якостей і культури. У процесі риторичної освіти набувається досвід
успішної мовленнєвої поведінки, яка складається з мовленнєвих вчинків. Мовленнєвий вчинок - це навмисно створене
висловлювання, яке віддзеркалює моральну позицію мовця, мета якого — впливати
на адресата в ситуації спілкування.
Вчинок - свідома дія, під час якої людина визначає себе морально, ціннісно і
стверджує себе ставленням до іншої людини, до себе, до групи людей. Вчинок - це одиниця соціальної поведінки. Виявляється
він у свідомій дії, бездіяльності, жесті, висловленні.
Якщо вчинок виражається у висловлених словах - це мовленнєвий вчинок. Вчинки
бувають красиві й погані, добрі й злі, жорстокі, продумані й непродумані.
Ефективність мовлення залежить від правильності й точності добору
мовних засобів у кожній конкретній ситуації, а також від мовленнєвої поведінки
мовця.
Мовленнєва поведінка - це сукупність мовленнєвих дій людини. Одиницею мовленнєвої
поведінки є мовленнєвий вчинок -
конкретний мінімальний акт у спілкуванні. У кожної людини, залежно від рівня
освіти, внутрішньої культури, багатства словника, фізичного й психологічного
стану в момент спілкування та інших факторів, різна мовленнєва поведінка й
неоднакові мовленнєві вчинки.
Отже, стратегія - це комунікативні цілі, а тактика - засоби досягнення цих цілей. Відповідно до мети спілкування (стратегія) здійснюють відбір і мовних засобів (тактика), визначають послідовність і спосіб їх використання із застосуванням певних невербальних засобів (жести, міміка, поза, голос, темп мовлення).Існують мовленнєві стратегії підпорядкування, дискредитації, заперечення, протиставлення, уникнення, перебивання, мотивування незгоди, емоційного впливу (установка на конфлікт чи конфронтацію) і близькості (установка на контакт, дружбу, співпрацю, прохання). Ці стратегії регулюють відбір тактик мовленнєвої поведінки: від прямої образи, приниження честі й гідності людини — до заохочення, захоплення, налагодження службових чи товариських стосунків. Тактики бувають різноманітні: тактика перевтілення, узагальнення, наведення прикладу, несподіванки, провокації, внесення елементу неформальності, «підмазування» аргументу, маскування, обачливості, маніпуляції «чужі — свої» та ін. Для реалізації тактик вдаються до комунікативних намірів, які є конкретними тактичними ходами: згрубіла лексика, підвищений тон, натяк, недомовка, двозначність, іронія чи етикетні формули, епітети, пестлива лексика, спокійний чи лагідний тон мовлення та ін. На визначення комунікативного наміру впливають вік людини, з якою вступають у спілкування, стать, соціальний статус, стійкість до впливу та ін. (звертання на ти чи на Ви, етикетна формула вітання Привіт! чи Добрий день! тощо).
2.Переглянути відео
«Ефективність
мовлення. Мовленнєва подія. Мовленнєвий вчинок»
https://www.youtube.com/watch?v=UlEsSa9M_T8&t=9s
3.Виконати ЗАВДАННЯ
1. Прочитайте текст і виконайте завдання.
Трояндове поле
Чоловік ішов по засніженому полю й побачив
заплакану літню жінку.
— Чому ви плачете? — запитав він.
— Тому що думаю про своє життя, молодість, красу, яку бачила в дзеркалі, і про
чоловіка, якого любила. Бог жорстокий, що дав нам змогу пам’ятати. Він знав, що
я згадаю весну свого життя й заплачу.
Зненацька жінка перестала плакати й
почала дивитися кудись удалину, куди спрямував свій погляд чоловік.
— Що ви бачите там? — спитала вона.
— Трояндове поле, — відповів він. — Бог був великодушний до мене, коли дав мені
змогу пам’ятати. Він знав, що взимку я завжди можу згадати весну й усміхнутися
(Притча).
А. Проаналізуйте мовленнєву
поведінку й мовленнєві вчинки кожного з учасників діалогу.
Б. Яку стратегію й тактику мовленнєвої поведінки вибрав чоловік, а яку — жінка?
І. Кетчуп
«Домашній» виготовлений зі спілих херсонських помідорів, перероблених у день
збирання врожаю. Саме тому він має такий чудовий природний смак та аромат.
Кетчуп «Чумак» не містить ГМО, барвників і консервантів.
ІІ. Кетчуп «Лагідний» — найпопулярніший кетчуп
серед українців. Він має ніжну томатну основу з улюбленими спеціями (гвоздикою,
корицею, мускатним горіхом, лавровим листом) і м’яку густу текстуру. Кетчуп
«Лагідний» доповнює будь-який гарнір і м’ясо.
А. Визначте стратегію й
тактику мовленнєвої поведінки авторів рекламних текстів.
Б. Чиї стратегія й тактика, на вашу думку, більш успішні?
Урок 23
Тема: : РМ .
Контрольне есе на тему « Чарівність і
могутність слова»
Теоретичний матеріал для опрацювання теми
Есе - це невеликий письмовий твір, в якому
автор виражає свої думки, погляди або аналізує певну тему. Простіше кажучи, це
особисті роздуми на задану тему, в яких ви можете висловити свої ідеї і думки,
аргументувати їх і пояснити. Зазвичай воно складається з трьох частин. Есе
дозволяє висловлюватися вільно і креативно, організовуючи свої ідеї в
зрозумілій та логічній формі.
Структура написання есе
Це не наукова робота, яка вимагає суворих
доказів, а радше можливість поділитися своїми
міркуваннями, враженнями та поглядами.
У вступі захопіть читача яскравим прикладом або
цитатою, що ілюструє силу слова. Сформулюйте тези, які ви будете доводити у
своєму есе. Оголосіть мету своєї роботи.
Щодо основної частини радимо розкрити кожну тезу в
окремому абзаці. Наведіть аргументи, приклади з літератури, історії,
повсякденного життя. Використовуйте різноманітні літературні прийоми, а саме
порівняння, метафори та цитати для посилення вашої думки.
У висновку підсумуйте основні ідеї есе.
Сформулюйте загальний висновок про значення слова в житті людини й суспільства.
Можна додати власні роздуми та заклики.
Ключові особливості есе
Зверніть увагу на особливості написання прозового
твору:
Суб’єктивність
Вільна композиція
Невеликий обсяг
Оригінальність
Створення
якісного есе вимагає чіткої структури, ясності думок і уважного редагування.
Дотримання основних принципів -
розробка сильного тезису, організація ідей у логічній послідовності й ретельна
перевірка тексту -
дозволить вам написати есе, яке буде переконливим і ефективним. З часом і
практикою ви зможете вдосконалити свої навички написання та створювати роботи,
які захоплюють і залишають враження.
Зразок 1
“Слово є наймогутнішою
зброєю, яка впливає на людські думки й серця” – так казав один із великих
мислителів минулого. Чарівність і могутність слова проявляються в усіх аспектах
нашого життя.
Слова можуть впливати на наші емоції, поведінку і
мислення. Позитивні слова можуть підіймати настрій, надихати й мотивувати, тоді
як негативні можуть засмучувати, демотивувати й навіть викликати депресію.
Психологи часто використовують техніки самонавіювання, які базуються на силі
слова, для лікування своїх пацієнтів. Відомий експеримент з “ефектом
Пігмаліона” показав, що очікування, виражені словами, можуть впливати на
результативність учнів. Слово
має глибоке філософське значення. Воно є посередником між нашими думками й
реальністю. Слова можуть впливати на наше сприйняття і мислення.
Чарівність і могутність
слова полягає в його здатності впливати на всі аспекти нашого життя. Слово може
змінювати історію, впливати на емоції й мислення, формувати суспільні відносини
та наше розуміння реальності. Важливо вміти правильно користуватися словами,
щоб не лише виражати свої думки й почуття, але й впливати на оточення, надихати
та мотивувати. Адже слово – це не просто набір звуків, це інструмент, що має
величезну силу.
Зразок 2
“Слово – це одяг думки” – писав Семюель Джонсон. Слова
мають чарівну силу, здатну змінювати світ навколо нас. У цьому есе я розгляну
вплив слова на суспільство і культуру, проаналізую історичні, соціальні та
психологічні аспекти. Моя мета – показати, як слова формують нашу реальність і
визначають наше місце у світі.
Історія людства насичена прикладами, коли слова змінювали хід подій. Величні промови, такі як слова Вінстона Черчилля під час Другої світової війни, надихали націю на боротьбу. Літературні шедеври, такі як “1984” Джорджа Орвелла, попереджали про небезпеку тоталітаризму. Книги, промови, листи – все це зберігає і передає знання, ідеї та цінності з покоління в покоління.У сучасному суспільстві слова є ключовим інструментом комунікації. У повсякденному житті слова допомагають нам виражати емоції, будувати стосунки, вирішувати конфлікти та знаходити порозуміння.
Слова мають чарівну силу і могутність, здатну
змінювати світ навколо нас. Вони впливають на історію, суспільство, психіку і
наше розуміння реальності. Важливо усвідомлювати силу слова і вміти
використовувати його з мудрістю і відповідальністю. Слово – це ключ до пізнання
і творення нашого світу, ми повинні вміти користуватися цим ключем правильно.
Зразок 3
“Слово може вбити, слово може врятувати, слово може
полонити або надихнути” – ці слова відображають істинну сутність могутності
слова. У цьому есе я досліджую, як слова впливають на наше повсякденне життя,
розглядаючи соціальні та психологічні аспекти. Моя мета – показати, наскільки
важливо усвідомлювати силу слова у кожному аспекті нашого існування.
У нашому повсякденному житті слова відіграють вирішальну роль. Вони допомагають нам встановлювати й підтримувати стосунки, вирішувати конфлікти й знаходити спільну мову. У рекламі слова створюють образи, що впливають на наші рішення і поведінку. Кожне слово, сказане чи написане, має потенціал змінити нашу взаємодію з навколишнім світом. Позитивні слова можуть підтримати й надихнути, тоді як негативні – зламати. Самовпевненість і самооцінка багато в чому залежать від того, які слова ми чуємо і говоримо собі. Мова – це не лише спосіб комунікації, а й інструмент пізнання і розуміння світу. Слова створюють категорії та концепти, які допомагають нам осмислювати й класифікувати досвід.
Слово має величезну могутність у нашому повсякденному
житті. Від соціального впливу до психологічного і філософського значення.
Важливо пам’ятати про силу слова і використовувати її для позитивних змін у
світі.
Зразок 4
Нехай коротке слово “есе” не змушує вас страждати чи ніяковіти. У добу розвитку технологій і цілодобового доступу до інтернету написати есе з будь-якої теми, яка є в шкільній програмі, не так уже й складно. Просто довіртеся нам – тут ми зібрали все, що може стати вам у нагоді.Слово – це сила. Слово – це зброя. Могутність слів вражає. Ними можна серйозно ранити або ж «подарувати путівку в Щастя». Слова – це реалізація наших думок. А думки матеріалізуються, тому варто позитивно мислити. Хочете я розповім Вам один секрет? Про цей секрет мало хто знає.Ось він: слово – це чарівність, слово – це могутність. Хтось здивовано скаже: «Оце і є секрет?» Я відповідаю Вам: «Однозначно так!» Наша мова, слова, якими ми послуговуємось здатні бути різними. Я зустрічаю багато людей на своєму життєвому шляху, але не часто мова людей співвідноситься із їхнім зовнішнім виглядом.Буває ж таке, що людина приваблива, навіть так – дуже гарна, але як тільки вона починає розмову ви розчаровуєтесь, бо її мовлення надзвичайно бідне або просто забруднене нецензурною лексикою, або ж вульгаризмами. Вона мислить неохайно. Дивно звучить, але ми це так і назвемо. Буває й інше: людина приваблива, словниковий запас не багатий, але її думки здатні зачарувати.Такій людині варто більше працювати над собою. Але все ж ми розуміємо, що внутрішній стержень є – це вже багато значить. Нерідко трапляється й таке, що людина не є дуже привабливою, але як тільки вона починає говорити, то Вам хочеться її слухати, Вам цікаво, Ви більше не звертаєте увагу на зовнішність, а якщо й звертаєте, то починаєте віднаходити позитивні риси, Ви починаєте помічати те, що раніше не помічали.Хіба ж це не прекрасно? Ми – це наші думки, ми – це наші розмови і дії. Якими ви бажаєте бути, чарівними, могутніми чи слабкими та кволими? Краса і сила починаються з середини, тому думайте про, що говорите і говоріть те, що думаєте!
Домашнє завдання
Написати
есе « Чарівність і могутність слова» і надіслати до 20.00
Урок 18
Тема: Іван Франко.
Письменник, учений, громадський діяч. Багатогранність діяльності, її вплив на
культурний і політичний розвиток України
Теоретичний матеріал для опрацювання теми
1.Переглянути
відео
"Іван Франко - письменник, учений, громадський діяч"
https://www.youtube.com/watch?v=qH_Amu_UMzE&t=1s
2.
Переглянути презентацію
3.Виконати
завдання.
-Написати листа письменникові
- Відшукати цікаву інформацію про Франка «Цікаві факти про Івана Франка»
15.11.2024 Українська література
Урок 17
Тема : Контрольний міні-твір за доробком І. Карпенка-Карого
Актуальність
творів Івана Карпенка-Карого
Здавалось би, що від
часу написання Карпенком-Карим знаменитих п'єс нас відділяють десятиліття, але
й сьогодні п'єси залишаються актуальними. І причина цьому — процес реформування
економіки на ринковій основі. От тільки біда, що сьогодні ми не маємо такого
геніального драматурга, який зумів би в такій яскравій формі показати, що
подібні процеси — це якоюсь мірою випробовування для суспільства: чи вдасться
зберегти ті загальнолюдські цінності, які упродовж століть оберігала людська
спільнота заради моральності підростаючого покоління.
На відміну від персонажів Карпенка-Карого,
нинішні герої не такі однозначні, як у драматурга, вони мають вищу освіту,
інколи освіту в декількох галузях, і безперечний досвід у таємничому світі
"тіньового бізнесу", а простіше кажучи, вони майже всі пройшли
складну школу уміння виживати в корумпованих складних структурах. Що ж
спільного у героїв Карпенка-Карого і "героїв нашого часу"?
Зрозуміло, що Боруля не має нічого
спільного з дворянством. Маючи звичку прокидатись рано, герой із усіх сил
намагається бути паном і лежить, як і водиться панам, довго, хоч і болять боки
від того лежання. Усупереч родинній традиції вимагає від дітей називати його
"папінька", а дружину — "мамінька", не дає працювати
Марисі, аби вона привчалася до дворянства. Боруля марно витрачає чимало грошей
на дворянський антураж. Смішно виглядає це. намагання бути благородним:
очікуючи привезення з міста "кофію", герой просить дружину дізнатися,
що з ним робити, бо "Чай я пив і знаю, як його настановлять, то сам тобі
розкажу; а кофію не знаю, як роблять. Піди ти зараз до Сидоровички — вона зна —
і повчися у неї. І розпитай гарненько, як його роблять і коли його подають: чи
до борщу, чи на ніч?"
Боруля, безперечно, прекрасний батько, хоча через свою обмеженість і засліпленість дворянством трохи не зламав життя Марисі. Відмову сватам Миколи, Марисиного коханого, Боруля пояснює просто: "Не приходиться дворянці йти за простого хлібороба, я тепер на такій линії..." Натомість майбутнім чоловіком доньки він бачить регістратора Націєвського — людину несерйозну, звичайного міського франта, балагура, що до того ж любить випити за чужий кошт. Марисю дивує така кардинальна зміна в батькові, адже вона вихована зовсім по-іншому. Син Борулі Степан служить канцеляристом у місті. Батько з щедрістю витрачає на нього гроші, аби він вибився в люди, виглядав, як дворянин. Степанові це подобається, але ті гроші йдуть у нікуди, бо він не навчився цінувати зароблені гроші. Вихор міста з веселими гуляннями, що часто закінчуються пиятикою, приваблюють хлопця. Але канцелярію закривають, і молодший Боруля повертається додому, де бачить хворого батька та майже розорене хазяйство. Це все — наслідки бездумної гонитви за дворянством.
Символічним є спалення "дворянських
паперів" у кінці п'єси. Герой немов очищається тим вогнем, стає зрячим,
Борулі стає легше, наче в нього нова душа ввійшла, а стара, дворянська, попелом
стала.
У творі поєдналися елементи комедії і
трагедії. Образ Борулі в цілому комічний, але за цим зовнішнім комізмом
криється страшна драма, адже нерозумний, засліплений "дворянською
лінією" герой міг втратити абсолютно все: і майно (якого майже не
лишилось), і друзів (Гервасія, Протасія і Матвія), і дітей (нещасливий шлюб
Марисі й розпусне життя Степана), і власне життя.
Домашнє завдання!!!
1.Виконати тести :
1.Драматургія - це:
а) один із родів художньої літератури;
б) драматичний твір з гострим життєвим конфліктом;
в) сукупність драматичних творів певного письменника, народу,
історичної епохи;
г) літературний твір, написаний для постановки на сцені.
2. Назвіть творчу сім’ю, яка подарувала світу видатних
особистостей в драматургії:
а) Тобілевичі;
в) Красовські;
б) Садовські;
г) Саксаганські;
Іван Карпенко-Карий прибрав собі псевдонім на честь:
а) драматичного персонажа;
б) діда;
в) дядька;
г) брата.
Виберіть поняття, яке випадає з логічного ряду:
а) драма;
б) комедія;
в) бурлеск;
г) трагікомедія.
5.Укажіть прізвище митця, який випадає з логічного ряду:
а) Микола Садовський;
в) Михайло Кропивницький;
б) Іван Карпенко-Карий;
г) Панас Саксаганський.
6. Твір «Мартин Боруля» І.Карпенка-Карого за жанром:
а) гумористична п’єса;
б) побутова повість;
в) трагедія;
г) комедія.
7. Текст драматичного твору складається з двох компонентів
(оберіть їх):
а) мова героїв;
б) авторські відступи;
в) ремарки;
г) пейзажі;
д) портрети.
8. Із якого твору наведена цитата: «От мука мені з цим
каторжним …! І вигнав би, жаль, - давно служить, і привик до
нього так, що як не бачу довго, аж скучно».
а) І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»;
б) Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»;
в) Панаса Мирного «Пропаща сила»;
г) І.Карпенка-Карого «Мартин Боруля».
9. Зі славнозвісною французькою комедією Ж.-Б. Мольєра
«Міщанин-шляхтич» перегукується твір:
а) І.Котляревського «Енеїда»;
в) І.Карпенка-Карого «Хазяїн»»;
б) І.Карпенка-Карого «Сто тисяч»;
г) І.Карпенка-Карого «Мартин Боруля».
10. До видатних драматургів кінця ХІХ століття належить:
а) І.Карпенко-Карий;
б) І.Нечуй-Левицький;
в) Г.Сковорода;
г) Панас Мирний.
11. Першу українську професійну трупу створив:
А) І. Карпенко-Карий у Бобринцях;
Б) М. Садовський у Харкові;
В) М. Старицький у Полтаві;
Г) М. Кропивницький у Єлисаветграді.
12. Серед перелічених творів перу І. Карпенка-Карого не
належить:
А) «Мартин Боруля»; В) «Хазяїн»;
Б) «Назар Стодоля»; Г) «Сто тисяч».
Важливою рисою творчої роботи є її конкретність, тому,
пишучи твір на літературну тему, потрібно розкривати її не загальними фразами,
а заглиблюватися в аналіз епізодів твору, аргументувати свої думки. Обов’язково
потрібно показати власне ставлення до прочитаного, робити узагальнення та
висновки.
«Чи можливі в сучасному житті такі як
Боруля і чому?»
Коментарі
Дописати коментар