19 група Дистанційне навчання 2024-2025 н.р.

22.11.2024
Урок 21
Тема програми : Титан духу і думки
Тема: Поетична збірка «Зів’яле листя», загальне уявлення про її
композицію. Місце любовної теми у творчості І.Франка. Життєві імпульси появи
творів (автобіографічність)
Теоретичний матеріал для опрацювання теми
1.Переглянути відео
https://www.youtube.com/watch?v=PYdus1Uzwu8&t=15s
2. Опрацювати допис « Жінки в житті
і творчості поета»
https://docs.google.com/document/d/1HjsmnLqK6kk9ymHyhSR5T2TIEzEyatC4/edit?usp=sharing&rtpof=true&sd=true
3. Опрацювати презентацію
4.Виконати домашнє завдання
Прочитайте початок легенди . Доповніть
її власними роздумами .
«Стародавня легенда про кохання говорить, що колись Бог роз'єднав людину на дві половини. І з того часу під звуки зачарованої скрипки шукає одна половина іншу.Коли половини не знаходять одна одну і не з'єднуються, то скрипка плаче сумно-сумно…»
5. Надіслати виконане завдання в особисті повідомлення до 20.00
20.11.2024 Українська мова
Урок 23
Тема: : РМ . Контрольне есе на тему « Чарівність і могутність слова»
Теоретичний матеріал для опрацювання теми
Есе - це невеликий письмовий твір, в якому автор виражає свої думки, погляди або аналізує певну тему. Простіше кажучи, це особисті роздуми на задану тему, в яких ви можете висловити свої ідеї і думки, аргументувати їх і пояснити. Зазвичай воно складається з трьох частин. Есе дозволяє висловлюватися вільно і креативно, організовуючи свої ідеї в зрозумілій та логічній формі.
Структура написання есе
Це не наукова робота, яка вимагає суворих доказів, а радше можливість поділитися своїми міркуваннями, враженнями та поглядами.
У вступі захопіть читача яскравим прикладом або цитатою, що ілюструє силу слова. Сформулюйте тези, які ви будете доводити у своєму есе. Оголосіть мету своєї роботи.
Щодо основної частини радимо розкрити кожну тезу в окремому абзаці. Наведіть аргументи, приклади з літератури, історії, повсякденного життя. Використовуйте різноманітні літературні прийоми, а саме порівняння, метафори та цитати для посилення вашої думки.
У висновку підсумуйте основні ідеї есе. Сформулюйте загальний висновок про значення слова в житті людини й суспільства. Можна додати власні роздуми та заклики.
Ключові особливості есе
Зверніть увагу на особливості написання прозового твору:
Суб’єктивність
Вільна композиція
Невеликий обсяг
Оригінальність
Створення якісного есе вимагає чіткої структури, ясності думок і уважного редагування. Дотримання основних принципів - розробка сильного тезису, організація ідей у логічній послідовності й ретельна перевірка тексту - дозволить вам написати есе, яке буде переконливим і ефективним. З часом і практикою ви зможете вдосконалити свої навички написання та створювати роботи, які захоплюють і залишають враження.
Зразок 1
“Слово є наймогутнішою зброєю, яка впливає на людські думки й серця” – так казав один із великих мислителів минулого. Чарівність і могутність слова проявляються в усіх аспектах нашого життя.
Слова можуть впливати на наші емоції, поведінку і мислення. Позитивні слова можуть підіймати настрій, надихати й мотивувати, тоді як негативні можуть засмучувати, демотивувати й навіть викликати депресію. Психологи часто використовують техніки самонавіювання, які базуються на силі слова, для лікування своїх пацієнтів. Відомий експеримент з “ефектом Пігмаліона” показав, що очікування, виражені словами, можуть впливати на результативність учнів. Слово має глибоке філософське значення. Воно є посередником між нашими думками й реальністю. Слова можуть впливати на наше сприйняття і мислення.
Чарівність і могутність слова полягає в його здатності впливати на всі аспекти нашого життя. Слово може змінювати історію, впливати на емоції й мислення, формувати суспільні відносини та наше розуміння реальності. Важливо вміти правильно користуватися словами, щоб не лише виражати свої думки й почуття, але й впливати на оточення, надихати та мотивувати. Адже слово – це не просто набір звуків, це інструмент, що має величезну силу.
Зразок 2
“Слово – це одяг думки” – писав Семюель Джонсон. Слова мають чарівну силу, здатну змінювати світ навколо нас. У цьому есе я розгляну вплив слова на суспільство і культуру, проаналізую історичні, соціальні та психологічні аспекти. Моя мета – показати, як слова формують нашу реальність і визначають наше місце у світі.
Історія людства насичена прикладами, коли слова змінювали хід подій. Величні промови, такі як слова Вінстона Черчилля під час Другої світової війни, надихали націю на боротьбу. Літературні шедеври, такі як “1984” Джорджа Орвелла, попереджали про небезпеку тоталітаризму. Книги, промови, листи – все це зберігає і передає знання, ідеї та цінності з покоління в покоління.У сучасному суспільстві слова є ключовим інструментом комунікації. У повсякденному житті слова допомагають нам виражати емоції, будувати стосунки, вирішувати конфлікти та знаходити порозуміння.
Слова мають чарівну силу і могутність, здатну змінювати світ навколо нас. Вони впливають на історію, суспільство, психіку і наше розуміння реальності. Важливо усвідомлювати силу слова і вміти використовувати його з мудрістю і відповідальністю. Слово – це ключ до пізнання і творення нашого світу, ми повинні вміти користуватися цим ключем правильно.
Зразок 3
“Слово може вбити, слово може врятувати, слово може полонити або надихнути” – ці слова відображають істинну сутність могутності слова. У цьому есе я досліджую, як слова впливають на наше повсякденне життя, розглядаючи соціальні та психологічні аспекти. Моя мета – показати, наскільки важливо усвідомлювати силу слова у кожному аспекті нашого існування.
У нашому повсякденному житті слова відіграють вирішальну роль. Вони допомагають нам встановлювати й підтримувати стосунки, вирішувати конфлікти й знаходити спільну мову. У рекламі слова створюють образи, що впливають на наші рішення і поведінку. Кожне слово, сказане чи написане, має потенціал змінити нашу взаємодію з навколишнім світом. Позитивні слова можуть підтримати й надихнути, тоді як негативні – зламати. Самовпевненість і самооцінка багато в чому залежать від того, які слова ми чуємо і говоримо собі. Мова – це не лише спосіб комунікації, а й інструмент пізнання і розуміння світу. Слова створюють категорії та концепти, які допомагають нам осмислювати й класифікувати досвід.
Слово має величезну могутність у нашому повсякденному житті. Від соціального впливу до психологічного і філософського значення. Важливо пам’ятати про силу слова і використовувати її для позитивних змін у світі.
Зразок 4
Нехай коротке слово “есе” не змушує вас страждати чи ніяковіти. У добу розвитку технологій і цілодобового доступу до інтернету написати есе з будь-якої теми, яка є в шкільній програмі, не так уже й складно. Просто довіртеся нам – тут ми зібрали все, що може стати вам у нагоді.Слово – це сила. Слово – це зброя. Могутність слів вражає. Ними можна серйозно ранити або ж «подарувати путівку в Щастя». Слова – це реалізація наших думок. А думки матеріалізуються, тому варто позитивно мислити. Хочете я розповім Вам один секрет? Про цей секрет мало хто знає.Ось він: слово – це чарівність, слово – це могутність. Хтось здивовано скаже: «Оце і є секрет?» Я відповідаю Вам: «Однозначно так!» Наша мова, слова, якими ми послуговуємось здатні бути різними. Я зустрічаю багато людей на своєму життєвому шляху, але не часто мова людей співвідноситься із їхнім зовнішнім виглядом.Буває ж таке, що людина приваблива, навіть так – дуже гарна, але як тільки вона починає розмову ви розчаровуєтесь, бо її мовлення надзвичайно бідне або просто забруднене нецензурною лексикою, або ж вульгаризмами. Вона мислить неохайно. Дивно звучить, але ми це так і назвемо. Буває й інше: людина приваблива, словниковий запас не багатий, але її думки здатні зачарувати.Такій людині варто більше працювати над собою. Але все ж ми розуміємо, що внутрішній стержень є – це вже багато значить. Нерідко трапляється й таке, що людина не є дуже привабливою, але як тільки вона починає говорити, то Вам хочеться її слухати, Вам цікаво, Ви більше не звертаєте увагу на зовнішність, а якщо й звертаєте, то починаєте віднаходити позитивні риси, Ви починаєте помічати те, що раніше не помічали.Хіба ж це не прекрасно? Ми – це наші думки, ми – це наші розмови і дії. Якими ви бажаєте бути, чарівними, могутніми чи слабкими та кволими? Краса і сила починаються з середини, тому думайте про, що говорите і говоріть те, що думаєте!
Домашнє завдання
Написати есе « Чарівність і могутність слова» і надіслати до 20.00
20.11.2024 Українська мова
Урок 22
Тема: Мовленнєвий вчинок. Мовленнєва подія.
Теоретичний матеріал для опрацювання теми
Мова людини є точним показником її людських якостей і культури. У процесі риторичної освіти набувається досвід успішної мовленнєвої поведінки, яка складається з мовленнєвих вчинків. Мовленнєвий вчинок - це навмисно створене висловлювання, яке віддзеркалює моральну позицію мовця, мета якого — впливати на адресата в ситуації спілкування.
Вчинок - свідома дія, під час якої людина визначає себе морально, ціннісно і стверджує себе ставленням до іншої людини, до себе, до групи людей. Вчинок - це одиниця соціальної поведінки. Виявляється він у свідомій дії, бездіяльності, жесті, висловленні.
Якщо вчинок виражається у висловлених словах - це мовленнєвий вчинок. Вчинки бувають красиві й погані, добрі й злі, жорстокі, продумані й непродумані.
Ефективність мовлення залежить від правильності й точності добору мовних засобів у кожній конкретній ситуації, а також від мовленнєвої поведінки мовця.
Мовленнєва поведінка - це сукупність мовленнєвих дій людини. Одиницею мовленнєвої поведінки є мовленнєвий вчинок - конкретний мінімальний акт у спілкуванні. У кожної людини, залежно від рівня освіти, внутрішньої культури, багатства словника, фізичного й психологічного стану в момент спілкування та інших факторів, різна мовленнєва поведінка й неоднакові мовленнєві вчинки.
Отже, стратегія - це комунікативні цілі, а тактика - засоби досягнення цих цілей. Відповідно до мети спілкування (стратегія) здійснюють відбір і мовних засобів (тактика), визначають послідовність і спосіб їх використання із застосуванням певних невербальних засобів (жести, міміка, поза, голос, темп мовлення).Існують мовленнєві стратегії підпорядкування, дискредитації, заперечення, протиставлення, уникнення, перебивання, мотивування незгоди, емоційного впливу (установка на конфлікт чи конфронтацію) і близькості (установка на контакт, дружбу, співпрацю, прохання). Ці стратегії регулюють відбір тактик мовленнєвої поведінки: від прямої образи, приниження честі й гідності людини — до заохочення, захоплення, налагодження службових чи товариських стосунків. Тактики бувають різноманітні: тактика перевтілення, узагальнення, наведення прикладу, несподіванки, провокації, внесення елементу неформальності, «підмазування» аргументу, маскування, обачливості, маніпуляції «чужі — свої» та ін. Для реалізації тактик вдаються до комунікативних намірів, які є конкретними тактичними ходами: згрубіла лексика, підвищений тон, натяк, недомовка, двозначність, іронія чи етикетні формули, епітети, пестлива лексика, спокійний чи лагідний тон мовлення та ін. На визначення комунікативного наміру впливають вік людини, з якою вступають у спілкування, стать, соціальний статус, стійкість до впливу та ін. (звертання на ти чи на Ви, етикетна формула вітання Привіт! чи Добрий день! тощо).
2.Переглянути відео
«Ефективність мовлення. Мовленнєва подія. Мовленнєвий вчинок»
https://www.youtube.com/watch?v=UlEsSa9M_T8&t=9s
3.Виконати ЗАВДАННЯ
1. Прочитайте текст і виконайте завдання.
Трояндове поле
Чоловік ішов по засніженому полю й побачив заплакану літню жінку.
— Чому ви плачете? — запитав він.
— Тому що думаю про своє життя, молодість, красу, яку бачила в дзеркалі, і про чоловіка, якого любила. Бог жорстокий, що дав нам змогу пам’ятати. Він знав, що я згадаю весну свого життя й заплачу.
Зненацька жінка перестала плакати й почала дивитися кудись удалину, куди спрямував свій погляд чоловік.
— Що ви бачите там? — спитала вона.
— Трояндове поле, — відповів він. — Бог був великодушний до мене, коли дав мені змогу пам’ятати. Він знав, що взимку я завжди можу згадати весну й усміхнутися (Притча).
А. Проаналізуйте мовленнєву поведінку й мовленнєві вчинки кожного з учасників діалогу.
Б. Яку стратегію й тактику мовленнєвої поведінки вибрав чоловік, а яку — жінка?
2. Прочитайте рекламні тексти
й виконайте завдання.
І. Кетчуп
«Домашній» виготовлений зі спілих херсонських помідорів, перероблених у день
збирання врожаю. Саме тому він має такий чудовий природний смак та аромат.
Кетчуп «Чумак» не містить ГМО, барвників і консервантів.
ІІ. Кетчуп «Лагідний» — найпопулярніший кетчуп
серед українців. Він має ніжну томатну основу з улюбленими спеціями (гвоздикою,
корицею, мускатним горіхом, лавровим листом) і м’яку густу текстуру. Кетчуп
«Лагідний» доповнює будь-який гарнір і м’ясо.
А. Визначте стратегію й
тактику мовленнєвої поведінки авторів рекламних текстів.
Б. Чиї стратегія й тактика, на вашу думку, більш успішні?
19.11.2024 Українська література
Урок 20
Тема: «Ой ти, дівчино, з горіха
зерня», «Чого являєшся мені...»Широка емоційна гама почуттів ліричного героя,
ствердження невмирущості почуттів, ідеалу кохання.
Теоретичний матеріал для опрацювання теми
1.Опрацювати
теоретичний матеріал:
1.Переглянути відео
«Ой ти, дівчино, з горіха зерня». Життєві
імпульси».
https://www.youtube.com/watch?v=9E6WMQoSAr0&t=2s
2.
Переглянути презентацію
«
І.Франко « Зів’яле
листя»
3.Виконати
завдання.
А) Вивчити напам’ять поезії на вибір «Чого
являєшся мені у сні?» чи «
Ой, ти дівчино , з горіха зерня»
Б)
Написати есе-роздум «Чи змогли б
ви нерозділено кохати?»
Oй ти, дівчино, з горіха зерня,
Чом твоє серденько — колюче терня?
Чом твої устонька — тиха молитва,
А твоє слово остре, як бритва?
Чом твої очі сяють тим чаром,
Що то запалює серце пожаром?
Ох, тії очі темніші ночі,
Хто в них задивиться, й сонця не хоче!
І чом твій усміх —для мене скрута,
Серце бентежить, як буря люта?
Ой ти, дівчино, ясная зоре!
Ти мої радощі, ти моє горе!
Тебе видаючи, любити мушу,
Тебе кохаючи, загублю душу.
Чого являєшся мені
У сні?
Чого звертаєш ти до мене
Чудові очі ті ясні,
Сумні,
Немов криниці дно студене?
Чому уста твої німі?
Який докір, яке страждання,
Яке несповнене бажання
На них, мов зарево червоне,
Займається і знову тоне
У тьмі?
Чого являєшся мені
У сні?
В житті ти мною згордувала,
Моє ти серце надірвала,
Із нього визвала одні
Оті ридання голосні —
Пісні.
В житті мене ти й знать не знаєш,
Ідеш по вулиці — минаєш,
Вклонюся — навіть не зирнеш
І головою не кивнеш,
Хоч знаєш, знаєш, добре знаєш,
Як я люблю тебе без тями,
Як мучусь довгими ночами
І як літа вже за літами
Свій біль, свій жаль, свої пісні
У серці здавлюю на дні.
О ні!
Являйся, зіронько, мені!
Хоч в сні!
В житті мені весь вік тужити —
Не жити.
Так най те серце, що в турботі,
Неначе перла у болоті,
Марніє, в'яне, засиха, —
Хоч в сні на вид твій оживає,
Хоч в жалощах живіше грає,
По-людськи вільно віддиха,
І того дива золотого
Зазнає, щастя молодого,
Бажаного, страшного того
Гріха!
Віталій Козловський – Знаєш. (Іван Франко - Чого являєшся мені у
сні)
https://www.youtube.com/watch?v=6R3o7t317FY&t=3s15.11.2024
Урок 19
Тема : Лірика збірки «З вершин і низин». Загальне уявлення про композицію
збірки. Творчість великих майстрів Відродження; символ вічної жіночності,
материнства, краси; суперечки про роль краси і користі («Сікстинська
мадонна»).
Теоретичний матеріал для опрацювання теми
1.Переглянути
відео
« «Лірика
збірки «З вершин і низин».
https://www.youtube.com/watch?v=9nLQRkdEmGA&t=1s
Символ вічної жіночності, материнства, краси в сонеті І. Франка»
https://www.youtube.com/watch?v=Oq86Sj5VqNU&t=4s
2. Опрацювати матеріал підручника « О.Борзенко , Українська література , 10 клас
« , стор.74- 78
https://shkola.in.ua/1698-ukrainska-literatura-10-klas-borzenko-2018-stand.html
3. Виконати літературний
диктант
1.
З скількох розділів складається зб. « З вершин та низин»?
2.
До якої збірки відносяться «Вільні сонети» та «Тюремні сонети»?
3.
Яка центральна проблема збірки « З вершин та низин
4.
Яким є ідеал людини для
І.Франка?
5.
Визначте вид лірики поезії «Гімн» і хто поклав на музику?
6. Який фонетичний засіб підсилює життєствердність цього твору?
7.
Якою, за Франком, є концепція людини у вірші?
8.
Визначте віршовий розмір твору «Гімн». Як він впливає на звучання
вірша?
9.
Яким віршовим розміром пишуться сонети?
10.
Якій темі присвячена збірка
«З вершин і низин»?
4. Дати відповідь на
питання:
-Що, на ваш погляд, спільне і що відмінне
в зображенні мадонни, її трактовці у Рафаеля і Франка?
-
Що втілює (символізує) образ мадонни у творі І. Франка?
Коментарі
Дописати коментар